کد خبر 264939
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴

رئیس بنیاد شهید در آیین روز خبرنگار: 

خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت ممتاز هستند/ شهادت اسماعیل هنیه تاریخ را تغییر داد 

خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت ممتاز هستند/ شهادت اسماعیل هنیه تاریخ را تغییر داد 

دکتر قاضی زاده هاشمی گفت: کار خبرنگاران در حوزه ایثار و شهادت ممتاز است؛ چراکه شما ممتازترین افراد را به مردم معرفی میکنید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، آیین بزرگداشت روز خبرنگار پیش از ظهر امروز با حضور سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سید رمضان موسوی مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از خبرنگاران در ساختمان بنیاد شهید برگزار شد.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: ما زمانی که میگوییم وظیفه خبرنگار بیان حقایق برای سایر عالم است؛ این حقیقت پدیده حدوثی نیست بلکه آفریده شده است. همه حقایق عالم را خداوند رحمان آفریده است، شخصیت ممتاز امام حسین (ع) و آل الله را خداوند آفریده، آرایش کرده و برای اینکه اینها جلوه گری کنند تضاد حق و باطل را ایجاد کرده است. در ادامه برای اینکه ابعاد آن را به خوبی نشان دهد بازیگرانی را مانند نوزاد شش ماهه، جوان مسیحی و جناب حبیب ... را بکار گرفته تا نقش آفرینی کنند. 

وی در ادامه بیان کرد: حقایق عالم را خدا آفریده و از این منظر همه پیامبران کارشان خبرنگاری بوده به همین خاطر هم مورد دشمنی و غضب بوده اند. باطل میداند کارش بد است و حتی دشمنان خدا و قصابان عالم میدانند کار بدی می‌کنند وگرنه از انعکاس آن ناراحت نمی‌شوند. برخوردی که با خاندان پیامبر شد، نشان از همین داشت تا خبرنگاران نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. 

وی ادامه داد: بسیاری از دشمنان خدا سعی میکنند از هر امر خوب، تقلبی آن را ساخته، به خدمت بگیرند و بسیاری از انحرافات عالم بخاطر آن عناصر بدلی است. جهاد وقتی معنا دارد که در راه خدا باشد و میبینیم جهادی تقلبی مانند سلفیون ایجاد می کنند بعد اصل جهاد فی سبیل الله را با آن مخدوش میکنند و برای قلب حقیقت رسانه مزدور تدارک دیده تا حقایق به درستی به عالم منتقل نشود.  

دکتر قاضی زاده ادامه داد: کار شما در حوزه ایثار و شهادت از این لحاظ ممتاز است؛ چراکه شما ممتازترین افراد را به مردم معرفی میکنید. ما در بین فلسطینیان چهره مجاهد و مبارز کم نداشتیم اما اسماعیل هنیه یک شخصیت ممتاز در میان سایر رهبران طول تاریخ می شود. خداوند شهادت او را موضوع تغییر تاریخ قرار میدهد و موضوعی در تاریخ رقم خواهد زد که قبل و بعدش چهره دنیا را تغییر می دهد.  

وی ادامه داد: شهید هنیه وارد جهاد فی سبیل الله می شود و با تفکر پرچمدار حقیقی پیوند میخورد. به این گونه خداوند او را معیار و به چهره ای بی بدیل تبدیل میکند. روایت یک شهید در مقام یک خبرنگار روایت یک اسم نیست. تبیین و پرداختن به ابعاد مختلف آن سوژه مهم است و به همین دلیل خود خبرنگار باید به موضوع نزدیک شده و در مقام کشف و شهود باشد. وی باید به درجه بالایی از راه و سلوک رسیده باشد.  

معاون رئیس جمهور گفت: مقام قرب پیامبران به این دلیل است که حقایق را دیده و به دیگران بگویند؛ ما خبرنگاران جنگی را می بینیم که شهید می شوند چون باید از نزدیک در صحنه باشند؛ او به میدان میرود چراکه بر اساس ذهنیات خود نمی‌تواند حقیقت را نشان دهد. در مورد شهدا نیز همین است؛ خبرنگار باید با شهدا اتصال برقرار کند تا به خوبی آن را روایت کنند. 
امیدوارم ما در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به مسئولیتهای واقعی خود عمل کنیم.  

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه تشریح کرد: این جلسه، جلسه خاصی است؛ چون عزیزانی هستید که در حوزه ایثار و شهادت کار می کنید،  شما خبرنگاران تخصصی در این حوزه هستید و چون حامل سبک زندگی شهدا هستیم باید خودمان نیز از جنس شهدا باشیم و اگر اینگونه نباشد، کار کم اثر و سوری خواهد بود ما باید خیلی تلاش کنیم که نگاه متفاوت نسبت به آنچه در عالم در حال تحقق است، رخ بدهد. شهید رییسی نظرشان این بود افرادی که در زمینه شهدا کار می‌کنند حتما مورد توجه شهدا بوده اند.  

وی ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران به فراخور موضوعات مختلف سعی کرده گزارشهایی داده و به خواست شهدا توفیق شد در دولت سیزدهم کارهای متکثری به پهنه بنیاد شهید در حوزه راهبردی، اصلاح نهادی، ساختاری و ارایه خدمات رخ داد که هر یک جای بحث خود دارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه به پاسخگویی سوالات خبرنگاران پرداخت. 

وی در پاسخ به سوال علت پراکندگی رسانه در بنیاد شهید و معیشت خاناده ایثارگران گفت: در حوزه پراکندگی رسانه ها باید بگویم برخلاف آنچه شما به آن اشاره کردید؛ تلاش بر تمرکز رسانه در بنیاد بوده است. سایت و مجموعه ایثار نیز به روال قبل اداره می شود و در ادامه باید بگویم ما مجوزی تحت عنوان پایگاه اطلاع رسانی «حیات» داشتیم که عملا وجود خارجی نداشت و فعالیت آن تعطیل شده بود و این پایگاه اطلاع رسانی حیات به عنوان مجموعه ای مستقل در کنار بنیاد شهید احیا شد. درباره حوزه معیشت باید بگویم بر طبق جدولی که در گفتگوی ویژه خبری ارائه شد، به همتی که دولت انجام داد، پرداختی به 400 هزار خانواده ایثار و شهادت انجام می شود و دریافتی این افراد بین 3 تا 5 درصد افزایش یافت. تلاش کردیم که افزایش نرخ دریافتی ها بیش از نرخ تورم باشد، عقب ماندگی ها نیز جبران شود. البته در مطالعاتی نشان داده شد که در مقایسه با سایرین، احساس رضایمندی اقتصادی خانواده های ما از باقی جامعه بهتر است و این به دو دلیل سبک زندگی خانواده های شهدا و ایثارگران و تلاشی است که در این زمینه رخ داده است. 

دکتر قاضی زاده درباره سوال شفافیت مالی در برخی از تولیدات فرهنگی و سینمایی بنیاد شهید گفت: باید اشاره کرد که قراردادهای ما محرمانه نیست و بر اساس قانون است. الزام به انتشار این ارقام به دلیل اینکه قانونی نیست رضایتمندی دو طرف قرارداد را می طلبد. 

رئیس بنیاد شهید در پاسخ به سوال وضعیت شغلی و خودروهای وارداتی ایثارگران گفت: درباره وضعیت شغلی باید به کاهش نرخ بیکاری اشاره کرد؛ در ابتدای این دولت عددی بالای 19 درصد را شامل می شد که به 4/7 دهم درصد کاهش پیدا کرده است. آمار ابتدایی پالایش شد و صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید بعنوان دستگاه برتری که بیشترین جذب منابع را در تسهیلات داشته شناخته شده است؛ صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد موفق شد بیش از سهمیه خود منابع جذب کند.

وی ادامه داد: 220 هزار نفر تبدیل وضعیت شغلی در این سه سال داشتیم و به ترتیب بیشترین دستگاه ها آموزش و پرورش، بهداشت درمان و نفت بوده اند. 

معاون رئیس جمهور افزود: درباره ارز خودرو باید اشاره کرد کارهایی که مرتبط با بنیاد بوده انجام شده، 30 هزار نفر مشمول واردات خودرو می شوند و اسامی آنان از طریق سایت وزارت صمت اعلام شده است؛ آیین نامه واردات خودرو اخیرا اصلاح شد و خود افراد نیز می توانند خودرو وارد کنند. ثبت نامها نیز انجام شده است و منتظریم وزارت سمت و شرکتهایی که ذیل آن هستند و بانک مرکزی در ادامه اقدامات لازم را انجام دهند.  سالها جریان اهدای خودروی داخلی متوقف شده بود که با توافقات صورت گرفته اصلاح شد و در دو سال اخیر از محصولات ایرانخودرو و سایپا با پشتیبانی تسهیلات بانکی ارزان قیمت، خودرو به جانبازان مشمول یعنی جانبازان بالای 25 درصد و دارای مشکلات جسمی حرکتی اهدا می شود. بنیاد بیش از 10 هزار مورد واگذاری در این دو سال داشته است. 

معاون رئیس جهور در پاسخ به این سوال که چرا در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در صداوسیما ضعیف عمل شده است، گفت:  ما پیشنهاد احیای برنامه شاهد را به صداوسیما دادیم و در جلسه مشترک با مسئولان صداوسیما اذعان داشتند که ما چون این گروه را تعطیل کرده ایم شرمنده هستیم ولی میز ایثار و شهادت در صداوسیما ایجاد شد و فعالانه عمل کردند. رویکرد صداوسیما نیز به اینگونه است که بار هزینه ای برنامه سازی خود را روی دوش دستگاه های دیگر می گذارد و حجم زیادی برنامه مشترک میان ما و صداوسیما شکل گرفته است. برنامه های مناسبتی، ساخت سریالها و... نمونه آن است. اعتبارات فرهنگی بنیاد افزایش یافته است اما بازهم این کار به تنهایی از بنیاد شهید برنمی آید. 

وی ادامه داد: همانگونه که می دانید دولت نمی تواند بند قانونی را حذف کند و آنچه در برنامه هفتم آمده آن چیزی است که مجلس مصوب کرده است. در فرآیند تصویب بسیاری از موضوعات در صحن مجلس و کمیسیون تلفیق حذف و به تنفیذ محدود شد و الا بنیاد شهید 21 ماده پیشنهاد داده بود و حتی به شورای نگهبان هم نرفت. مجموعه لوایح دولت متوسط همه نیازها است و ما تلاش کردیم که برنامه ششم را در برنامه هفتم تکرار نکنیم وبا استدلال شهید رئیسی که این حق جاری شده و حق مکتسبه است، منجر به تصویب برنامه هفتم و تنفیذ برنامه ششم شد. 

دکتر قاضی زاده در پایان و در پاسخ به سوال عدد پایه پرستاری گفت: باید اشاره کرد که پرستاری به هر ایثارگری مساوی تعلق نمیگیرد و بر اساس میزان از کار افتادگی مبلغ را کمیسیون پزشکی تعیین می کند که از سه دهم یک کا آغاز میشود تا جانبازان نخاعی که تا 4 کا نیز می رود. عدد از 2200 به 7500 در یک کا اضافه شده است. بنابراین بستگی به میزان از کار افتادگی افراد دارد ضمن اینکه ضریب کا ممکن است در طول مدت ثابت نمانده و این کمک است. ما در مقام اداره کامل نبوده و در حال کمک هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha